Pärnu üleujutus

reede 29. juuli 2011
Teema: Fotopank

Eile käisin Pärnus Ammende Villas pildistamas. Saime õues pildid kenasti tehtud ja läksime terrassile. Siis jõudis eemal kõmistanud äike kohale. Tal oli paduvihm ka kaasaas.

Ootasin pikalt saju vähenemist ja läksin peale seda kesklinna tagasi. Mitmed tänavad olid kenasti vett täis ja kuiva jalaga neist üle ei saanud. Kõige uhkem vaatepilt avanes bussijaamas, kus ootas jalakäijaid põlvini ulatuv vesi. Bussid lükkasid enda ees veevalli. Mõned uljad autojuhid olid veemõnusid nautides hoogu läinud ja mootorid ära uputanud. Selliseid õnnetuid masinaid seisis teepervel mitmeid.

Pärnu üleujutus Foto: Olev MihkelmaaPärnu üleujutus Foto: Olev MihkelmaaPärnu üleujutus Foto: Olev MihkelmaaPärnu üleujutus Foto: Olev MihkelmaaPärnu üleujutus Foto: Olev MihkelmaaPärnu üleujutus Foto: Olev Mihkelmaa

Ida-Virumaa fotoretk

reede 15. juuli 2011
Teema: Fotopank

Fund Ehituse palvel veetsin sel nädalal kaks päeva Jõhvis ja Sillamäel Fundi valminud objektidest referentspilte pildistades. Arhitektuurifotode pildistamine sõltub ilmast ja kellaajast. Et fotod õnnestuksid, tuleb selleks rohkem aega planeerida. Pildistamistest vabal ajal oli vahva ümbruskonnaga tutvuda ja põnevaid paiku fotopanka jäädvustada.

Reisi alustasin esmaspäeva õhtul ja jõudsin paari sõidutunni järel Purtse lossini, mis õhtuses valguses mõnules. Käisin ka Purtse hiiemäel, kuid otsustasin siiski edasi sõita ja paremat ööbimiskohta otsida. Peale väikest ekslemist leidsin Saka lähedal mõnusa paiga telkimiseks ühe vana paekarjääri kaldal. Häid ööbimiskohti leidub ka Ontika paekalda veerel, kuid minu koera ohutus oli tähtsam, kui hea vaade.

Öö möödus kenasti, mina magasin telgis, koer auto tagaistmel. Oleksin ta telkigi võtnud aga ujumisest märg ja sopane koer pole suurem asi telgikaaslane. Hommikul enne kuute hakkas kostma kõuemürinat ja üle Kohtla-Järve tuhamägede lähenesid prisked äikesepilved.

Vihm jõudiski kohale ja alustas sadamist, mis kestis lõunani. Sajuga koos jõudsin Jõhvi ja pildistasin uue Jõhvi kohtumaja sisevaateid. Välispildid jäid paremat ilma ootama.

Et kehakinnitust leida, sõitsin bussiterminali juurde. Parkisin auto väikesesse järve, mis parkimisplatsil laiutas ja tundsin rõõmu matkasaabastest, mille sääred just parajalt pikad olid, et kuiva jalaga kaldale sain. Linlastel oli uute järvedega omajagu muret. Kõige kehvemas seisus olid bussijuhid, kes järves seisvaid busse ahastusega vaatasid. Õnneks sadu vähenes ja järv hakkas kanalisatisooni kaudu linnast lahkuma.

Tühjale kõhule pakkus rõõmu turu väravas asuv mõnusa olemisega valgevene köök, kus üsna suupärast guljašši pakuti. Hiljem nimetas üks kohalik taksojuht seda paika sööklaks aga tühja temaga. Kõhu sain täis. Käisin ka turul, kuid selle märg ja veidi räpane olek mind ostma ei kutsunud.

Ilm paranes ja asusin uuesti pildistama. Jõhvi kohtumajaga valmis saanud, astusin üle tee Kersti Võlu koolituskeskusesse ja talletasin ka selle futuristliku hoone mälukaardile. Selleks päevaks sai töö tehtud.

Kuna kell asus alles lõunas, astusin läbi Kohtla-Nõmme kaevandusmuuseumist ja kolasin selle territooriumil ringi. Maa all olin juba varem käinud ja ei hakanud sinna uuesti ronima, kuigi üks osa minust oleks seda väga tahtnud. Pildistamiseks sobib siiski paremini, kui pole vaja teiste külastajatega sammu pidada.

Järgmiseks võtsin ette jalutuskäigu Ontika paekalda all. Saka asula lähistel pääseb üsna mõistlikku teed pidi rannale. Autoga ma viimast lõiku läbida ei soovita, kuigi leidus ka selliseid uljaspäid, kes selle tee tavaliste autodega ette olid võtnud.

Klindialune mets ja rannariba on vahvad, kohati jääb mulje nagu polekski tegemist koduse idaregiooniga vaid mõne troopilise saare kaljuse rannikuga. Kallast pidi võib matkata Toilani või veel kaugemale. Kindlasti saaks sellest väärt fotomatk. Liikumist segavad vaid kallasrajale langenud puud, millest üleronimine on tülikas. Seetõttu jäi ka minu matk plaanitust veidi lühemaks.

Liikusime koos koeraga paar kilomeetrit mööda kitsast rannariba, kuhu suured lained randusid. Vahel õnnestus laineid üle kavaldada ja mõnest märjast kohast kuiva jalaga läbi lipsata. Jõudsime varingu kohani, kus suur tükk pangaserva oli lahti murdunud. Sellest paigast ootab suurem panoraampilt kõvakettal kokku monteerimist. Kuna ööbimisvarustus oli autosse jäänud, keerasime seal otsa ümber ja tulime tagasi.

Alustasin sõitu ida poole, et Sillamäe lähedal mõni hea ööbimiskoht leida. Panga servapidi Toilasse kulgev tee pakub mõnusaid vaateid ja ka natuke närvikõdi. Panga serv algab paiguti otse tee äärast, asfaldi servalt.

Toilas heitsin pilgu kaardile ja pidasin mõistlikuks Sinimägedes telkida. Kohale jõudsin peale loojangut ja leidsin eest tõelise õigeusukalmistu. Ööbida otsustasin siiski veidi eemal. Põrguaugumäe jalamil on mõnus puhkekoht, kus saab lõket teha ja telkida. Panin seal oma väikese telgi püsti, keetsin suppi ja keerasin magama. Koer tegi ennast tiigis mudaseks ja pidi jälle autos magama. Auto tagaistmele see muidugi hästi ei mõjunud, kuigi iste oli kattega kaetud.

Magasin ennast kenasti välja, keetsin Tai kastmega kiirnuudleid ja läksin Sillamäe kutsekooli pildistama. Töö sai tehtud ja järgmise pildistamiseni oli 6 tundi aega, kuni päike ennast õigeks keerab. Läksin Sillamäed avastama ja vaimustusin jällegi sealsest puhtast stalinistlikust arhitektuurist. Teist nii kena linnasüdant on Eestist raske leida. Kui see kõik veel korras oleks...

Suundusin edasi Toilase ja veetsin pärastlõuna Oru pargis jalutades. Sealgi on palju pildistamisväärset. Pühajõgi, Hõbeallikas, park, tiigid ja palju muud. Sügisel on seal kirjeldamatult ilus sügisvärvide karneval.

Viimasena pildistasin Jõhvi uut lasteaeda, millel väidetavalt ühtegi nurka pole, kuigi tegelikult ikkagi on :) Vastu õhtut seadsin suuna tagasi Tallinna poole, tegin väikse peatuse tuuleveskite juures viljapõllul ja saigi tore reis otsa.

Kindlasti tuleb mõni osa sellest fotoretkest põhjalikumalt kordamisele, võibolla juba sel sügisel. Kas tahad kaasa tulla?

Ida-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev MihkelmaaIda-Virumaa Foto: Olev Mihkelmaa

Kihnu jääs

pühapäev 13. märts 2011
Teema: Fotopank, Kihnu

Kolmapäeval Pärnus toimetades jäi mul järgmise pildistamiseni 3 tundi vaba aega. Kihnus käisin viimati aasta lõpus ja kripeldus oli juba ammu hinges. Üle jää läks saarele jõudmine libedalt ja sain tunnikese kohapeal olla. Muuseumis jõudsin tassi kohvi rüübata ja enda Kihnu fotonäituse pildid sinna hoiule jätta.

Rüsijää kuhjad majaka juures sain ka kenasti pildile. Nende pildistamine oligi sõidu peamine eesmärk.

Rüsijää Kihnu majaka juures Foto: Olev MihkelmaaRüsijää Kihnu majaka juures Foto: Olev MihkelmaaRüsijää Kihnu majaka juures Foto: Olev MihkelmaaRüsijää Kihnu majaka juures Foto: Olev MihkelmaaMunalaid-Kihnu jäätee Foto: Olev MihkelmaaMunalaid-Kihnu jäätee Foto: Olev Mihkelmaa

Tallinna kilukarbivaade

Ühel hallil ajal hakkas Tallinna panoraam vürtsikilude konservikarpi ehtima ja teeb seda siiani. Sellest ajast kutsutakse merelt Tallinnale avanevat vaadet kilukarbivaateks.

Ma pole põline tallinlane ja väga hea kilukarbipilt on mul siiani tegemata. Sobiv ilm, õige kellaaeg ja vaba hetk pole selle foto tarvis veel kokku juhtunud. Käisin täna luurel ja leidsin lõpuks koha, mis selle foto tegemiseks kõige paremini sobib.

Võimalikke pildistamiskohti on üsna palju:

Maarjamäe memoriaal

Kunagi põles selles paigas igavesti üks tuli, mis enam mitte ei põle. Pildistamiseks sobib hästi küngas obeliski kõrval. See on kõige lähem punkt kesklinnale, kus pildistamist proovida võid. Kõrgem koht teeb pildi huvitavamaks.

Pirita tee äärne promenaad

Pirita tee äärne promenaad on jalutamiseks mõnus koht, pildistamiseks ka. Paremad kaadrid saad Pirita poolsest otsast. Kivine rand annab lainurgaga pildistades fotole lisaväärtust. Täispika panoraami puhul võib promenaadi kaldapiire segama hakata.

Promenaadil ja eelmainitud kommunismikünkal on panoraamil persektiiv näha. Kui viimane pole eesmärk, tasub edasi liikuda.

Pirita muul

Pirita muul on hästi ligipääsetav ja perspektiiviefekti pole. Merd ei saa väga palju pildile jätta, sest linnapoolne muul segab. Samas võib tormise ilmaga sealt väga efektseid pilte saada.

Parkla enne Viimsit

Seda vaadet armastavad paljud. Õhtusel ajal on seal alati mõned autod vaate imetlejatega. Ainult sealt saad täieliku panoraami pildistada, Pirita rannahoonest Paljassaare poolsaare tipuni. Detailsema pildi saamiseks on seal vähemalt 200 mm objektiivi vaja.

Pirita TOP SPA

Täna leidsin kõige parema pildistamiskoha spaahotelli juures. Otsisin pääsu linnapoolsele muulile ja avastasin, et sinna polegi vaja trügida. Enne muuli algust on väike teelõik rannaga risti. Meri jääb ilma segavate objektideta esiplaanile, perspektiiviefekti pole ning pildistamiskaugus on ideaaalne.

Nüüd jääb üle vaid õiget ilma oodata.

Kuidas pildistada ilutulestikku

Euroaastavahetusel lastakse hulgaliselt kroone taevasse ja kindlasti on paljudel soov seda pildile püüda. Hea meelega oleksin ka ise kaameraga väljas.

Kuna ilutulestik on pidevalt muutuv ja vahepeal esineb ka hoopis pimedaid hetki, pole kaamera mõõtmissüsteemist abi. Ühel koolitusel ilutulestiku teemat käsitledes teatas üks osaleja, et tema kaameral on selleks vastav programm. Kui selline programm tõesti olemas on, siis võib teda julgelt kasutada. Siiski on mõistlik enne oluliste hetkede saabumist tutvuda tema töö tulemustega, muidu võib sind halb üllatus tabada.

Kui ilutulestiku pildistamise programmi pole, vali täismanuaalne programm (tähis M). Säriaeg võiks jääda vahemikku 2 - 0,5 sekundit. Ava 4 - 8. Milline kombinatisoon kõige õigem on, selgub katsetades. Linna üldvalgus on paiguti erinev, seetõttu võib ka optimaalne ava erineda. Poolest sekundist paari sekundini jääv säriaeg jätab valguskerad mõnusalt pildile. Pikema säriga kipuvad nad liigselt segunema.

Head vana aasta lõppu!

Panoraamfoto pildistamine

Panoraamfotode pildistamine on üsna lihtne. Tuleb ainult mitu järjestikust kaadrit pildistada ja arvutis pildid vastava tarkvaraga kokku ühendada. Siiski on mõned asjad, mille jälgimine pildi kvaliteeti paremaks muudab.

Kindlasti peaks fotokaamera olema statiivil. Nii ei teki pildistaja asendi muutumisest põhjustatud fotode erinevust. Hea on kasutada vastavat abivahendit kaamerale, mis nihutab statiivikinnitusel kaamera veidi tahapoole, et nodaalpunk jääks fotokaamera pööramise teljega kohakuti. Enamasti pole see probleem, sest tarkvara oskab väiksemad moonutused ise kõrvaldada.

Pigem on keeruline leida väga head programmi panoraamide ehitamiseks. Tasuta tarkvara on enamasti kesise võimekusega ja paljud tasulised programmid on üsna aeglased. Ka Photoshopiga kaasasolev rakendus pole kõige parem.

Tänu Peeter Sirge õpetustele olen jõudnud siiani parima panoraamfotode tarkvarani PTgui. Programm on võimalusterohke ja ei koorma liigselt arvutit.

Peeter on üks paremaid panoraamimeistreid, keda ma tean. Tema 2x4 meetrisele kangale prinditud sfäärilised panoraamid jätavad sügava mulje.

Tallinna Raekoja platsi panoraamfoto, Tallinna öine vanalinna panoraam Foto: Olev MihkelmaaTallinna Viru väravate panoraamfoto, Tallinna vanalinna panoraam Foto: Olev MihkelmaaNigula raba panoraamfoto, Looduspanoraam Foto: Olev Mihkelmaa

Kuidas pildistada tähistaevast

Astrofotograafiast ma siinkohal rääkima ei hakka. Selleks kasutatav tehnoloogia erineb oluliselt sellest, mida tavafotograafia võimaldab.

Sellist pilti, kus on tähed peal, pole keeruline teha. Tuleb vaid arvestada, et maa pöörlemise tõttu tekivad punktikeste asemel fotole jooned. Ainsana jääb päris teravalt pildile üks väike täht põhjanaela kõrval, kuna temale on suunatud maa telgjoon.

Kodukootud astrofoto tegemiseks on vaja selget öötaevast, statiivi ja kaugpäästikut. Kaameral tuleb üles leida selline seadistus, mis võimaldab katiku nii kauaks avatuks jätta, kui see vajalik on. Üks võimalik tähistus sellele seadele on bulb. Selle juures on säriaeg nii pikk, kui kaua päästikunuppu all hoitakse. Mõnedel kaameratel avab üks vajutus katiku ja teine vajutus päästikule sulgeb katiku.

Säriajad on väga pikad:
esimesel fotol 224 sekundit (2,7 min), ava 2,8, ISO 400;
teisel fotol 1001 sekundit (16,7 min), ava 2,8, ISO 100;
kolmandal fotol 1723 sekundit (28,7 min), ava 4, ISO 100.

Kui sooviksin veel pikemaid tähejutte, valiksin ISO 100 juures ava 5,6, millega pikeneks vajalik säriaeg umbes 1 tunnini. Ava 8 juures 2 h ja ava 11 juures 4 h.  Ülipikkadel säriaegadel võib avalduda säriaja pikenemise efekt, mille tõttu on vajalik kasutada pikemat säriaega, kui arvutused ette näevad. Ise pole ma seda efekti väga märgatavalt kogenud.

Tähistaeva pildistamine Foto: Olev MihkelmaaTähistaeva pildistamine Foto: Olev MihkelmaaTähistaeva pildistamine Foto: Olev Mihkelmaa

Fotod Nigula rabast

Praegu on sügisvärvid oma haripunktis ja kõige õigem aeg väikeseks rabamatkaks.

Kuidas pildistada udu?

Esimesena on muidugi udu ennast vaja. Selleks tuleb jälgida ilmaolusid. Kõige parem udu tekib päikesetõusul või -loojangul kõrgrõhkkonna ajal, kui temperatuur kiiresti muutub. Jälgi ilmateadet ja vali sobiv pildistamisaeg.
Udu võib väga äkki tekkida ja kaduda ning mõne hetke pärast uuesti välja ilmuda.

Pildistamisel katseta erinevaid särikompensatsiooni seadeid. Udu vajab enamasti kerget alasäri, siis tuleb ta paremini esile. Hämaral ajal pildistamiseks kindlat reeglit pole, pigem on vaja iga kord uuesti katsetada.

Kindlasti on vaja statiivi. Tundlikkus ISO100 ja avaarv 8 või 11.

Loe veel:

Nigula raba Foto: Olev MihkelmaaNigula raba Foto: Olev MihkelmaaNigula raba Foto: Olev MihkelmaaNigula raba Foto: Olev MihkelmaaNigula raba Foto: Olev MihkelmaaNigula raba Foto: Olev MihkelmaaNigula raba Foto: Olev Mihkelmaa

Teol on kiire

Kõndisin hämarikus mööda teed ja nägin, ilus viinamäetigu läheb ees. Jooksin talle järele ja tegin pilti.

Kuidas pildistada tigu?

Kui valgust on väga vähe, piisab ka teo liikumiskiirusest, et liikumisefekt pildile saada. Maapinna lähedalt pildistamiseks kasutan statiivi abi. Makroobjektiiv on taoliste fotode jaoks kõige sobivam, kuid antud juhul ajab ka Canoni 70-200 mm toru asja ära. Pildistamiseks kasutan avaeelistuse programmi (Av või A - tootjati erinev tähistus). Tundlikkuse sean 100 ISO ning valin kinnise ava, et säriaeg jääks 3-8 sekundi vahele. Sellel fotol on sobivaks ava 10. Kasutan peegli eellukustust ja kaugpäästikut või iseavajat. Seda pilti ei saa ilma viimaseta teha, näpuga päästikule vajutades tuleb pilt udune.

Kuidas pildistada mustreid

Erinevaid mustreid pildistan ma peamiselt kahel juhul. Esmalt siis, kui mõne muu foto tegemisel jääb ka midagi sellist silma, mida mustriks võib nimetada. Teisalt otsin mustreid või huvitavaid pindu, kui midagi muud silma ei paista.

Pildistama minnes võtan peaaegu alati statiivi kaasa, välja arvatud juhul, kui kindlalt tean, et ma teda plaanis oleva foto tegemisel ei vaja ja muuks aega pole. Iga fotograaf peab oma statiivi kandma. Head mustrifotot on raske ilma statiivita teha. Kompositsiooni täpseks paika saamiseks on vajalik kaamerat vähe haaval nihutada ja peale seda ka õiget positsiooni hoida.

Sobiv pildistamisprogramm on avaeelistus (Av või A - tootjati erinev tähistus). Kuna tavaliselt pildistan üsna lähedalt, vajan suurt teravussügavust ja kasutan seetõttu keskmist või kinnist ava. Näiteks 8 või 16. Ka on mõistlik seada fotokaamera pildistatava pinna suhtes otse, et väikest teravussügavust täielikult ära kasutada. Maksimaalse kvaliteedi tagamiseks valin madala tundlikkuse ISO 100. Kuna tundlikkus on madal ja ava on suhteliselt väike, venib säriaeg pikaks (näiteks 1/30). Seetõttu võib käest pildistades pilt ebaterav tulla.

Ka peegli eellukustust ja kaugpäästikut või iseavajat tasub kasutada. Iseavaja on seadistus, mida tavaliselt kasutatakse selleks, et päästikule vajutada ja ise pildile joosta, kuid praegu vabastab ta mind sõrmega päästikule vajutamisest, mis võib pildi uduseks väristada.

Erinevaid mustrifotosid on hea sisekujunduses kasutada, enamasti on nad üsna neutraalsed, kuid muudavad interjööri mitmekesisemaks.

Mustrifoto Foto: Olev MihkelmaaMustrifoto Foto: Olev MihkelmaaMustrifoto Foto: Olev MihkelmaaMustrifoto Foto: Olev MihkelmaaMustrifoto Foto: Olev MihkelmaaMustrifoto Foto: Olev MihkelmaaMustrifoto Foto: Olev Mihkelmaa