Fotograafia kui loomemajandus

esmaspäev 24. oktoober 2011
Teema: Fototurg
Autor: Fotograaf Olev Mihkelmaa

Reedel lõppes kolm päeva kestnud loomemajanduse konverents, kus kõlas palju olulisi mõtteid. Palju räägiti loomemajanduse koordineerimisest riiklikul tasandil ja kogukondades ning võimalikest tulevikuarengutest. Sellest, millise loogika alusel üks väike loomeettevõte edukaks saab, polnud palju juttu. Siiski jäid ka minu kõrva mõned ideed, mida enda töös aluseks võtta.

Loomemajandus on samasugune ettevõtlus nagu iga teinegi ja ei seisa eraldi muust äritegevusest. Loovate ettevõtjate, sealhulgas ka fotograafide äris on lisaks teistele tegevustele ka loomingulisuse mõõde. Samas on see lihtsalt lisaväärtus, kõik muu allub tavalisele äriloogikale ja turumajanduse seaduspäradele.

Pole mingit põhjust arvata, et fotograafe või teisi kunstnikke peaks mingil viisil eriliselt kohtlema ja nende tegevusele riiklikult peale maksma. Kunst on tore, kuid ilma targa äritegevuseta pole sellega tegelemine jätkusuutlik. Kui riiklikud struktuurid kedagi toetavad, on selle taga laiem idee, milles nähakse otsest või kaudset kasu riigi ja majanduse arendamisel. Keegi ei anna loomeinimestele midagi sellepärast, et nad on lihtsalt toredad ja ilusad.

Fotograafia on kunstiliik, mis toimib sarnaselt mistahes muu loominguga. Et fotokunstnik saaks enda ideid tipptasemel teostada ja samas võiks loometegevusest elatuda, on märksõnaks turundus. See mida teed, tuleb ka maha müüa. See mõte võib kunstniku hingele võõras tunduda, kuid ilma selleta ei saa tegutseda.

Kuidas teha kunsti, mis müüb? Mina näen kahte võimalust. Kas teha seda, mille kohta on teada, et see müüb või arendada välja enda eriline suund ja seda targalt turundada. Viimane tee on kindlasti raskem, kuid pakub kunstnikule kordades suuremat loomisrõõmu. Õnneks näitab praktika, et see on täiesti võimalik, kuigi nõuab uskumatult palju töötunde. Mis on edu hind, seda teavad vaid need, kes on edukaks saanud.

Fotograafia on teisi äritegevusi toetav kunstiliik. Tootmisettevõte võib luua väga innovatiivseid lahendusi, kuid nende esitlemiseks on vaja häid fotosid. Sama kehtib ka teiste loomemajanduse harude puhul, mis otseselt visuaalset meediat ei tooda. Loomemajanduse kõik valdkonnad on omavahel seotud ja vajavad üksteist, samuti on see sektor tervikuna põimunud teiste majandusharudega, mis tema teenuseid vajavad. 

Tuleviku võtmesõna on üha tihedam koostoo teiste loomeettevõtetega ja muude majandusharude esindajate vahel. Kõik on omavahel seoses, nende seoste leidmine ja kasutamine annab kõigile ettevõtetele lisaväärtust ja suurendab kasumit.