• 10+ aastat kogemust
  • 500+ ettevõttega koostöö
  • 2100+ pildistatud projekti
  • 200+ tehtud fotokoolitust

KUTSU MIND PILDISTAMA VÕI KOOLITAMA

HELISTA VÕI KIRJUTA

+372 5341 4678

info@olev.ee

Kes on turusolkija?

kolmapäev 29. jaanuar 2014
Teema: Fototurg
Autor: Fotograaf Olev Mihkelmaa

Fotograafide ringkonnas ringleb väljend "turusolkija". Mida selle all mõeldakse?

Fotograafia on samasugune ettevõtlus nagu iga teinegi alludes äriloogikale ja turumajanduse seaduspärasustele. Nii nagu igas sektoris, leiab ka siin kesist kvaliteeti, keskmise tasemega töid, kvaliteeti ja tippkvaliteeti. Kes on fototurul nn turusolkija?

Kas piltnik, kes pakub kesist kvaliteeti?

Ilmselt mitte. Iga tegija pildid vastavad tema oskustele. Kui keegi teeb teistest kehvemat tööd, jääb ta konkurentsis lihtsalt alla. Et üldse tööd saada, peab ta enda teenust väga soodsalt pakkuma. Selles pole veel midagi halba. Turul ongi erineva tasemega tegijaid. Paremal tasemel fotograafidele pole viletsama kvaliteediga piltnikud märkimisväärseks ohuks.

Kuna klientide kvaliteedinõuded on samuti erinevad, jääb tagasihoidlike võimetega fotograafide osaks vähenõudlike klientide teenindamine. Väikesed nõudmised tähendavad üldjuhul sama väikest tasu ja vastupidi.

Kas piltnik, kes tegeleb hinnatampimisega?

Võib-olla, kuid mitte alati. Soodsam hinnanumber peibutab kliente, kes ostavad teenuse asemel hinda. Suurem hinnasurve toimub erakliendi sektoris, kuna kaameraomanikke tegutseb seal sadade kaupa. Kindlasti on soodsama hinnaga lihtsam ka äriklientide juures edu saavutada, kuid see pole nii lihtne, kuna nõutava tasemega fotograafe pole just palju ja ettevõtetel pole mõistlik ebaõnnestumisega riskida.

Hinnatampimine sarnaneb pigem enesetapuga, kuna igal teenusel on olemas omahind ja sellest soodsamalt töötamine pole jätkusuutlik. Nii saab tegutseda vaid siis, kui pildistamine annab põhitöö kõrvalt lisasissetulekut. Niisiis saab turusolkimisega seostada vaid teadlikult alla omahinna töötamist, kuid kaugele sellega ei jõua.

Kas piltnik, kes hoiab maksudest kõrvale?

Maksudest hoidumine on kõige selgem turusolkimise meetod ja kahjuks üsna levinud. Loodetavasti jääb sellist tegevust edaspidi vähemaks, kuid arvevaba majandamine kujutab endast tõsist probleemi ja häirib ausat konkurentsi. Äriklientuuriga arveldamine käib õnneks arvete abil ja konkurents toimub õigetel alustel.

Paraku on sama probleem ka teistes sektorites, kus liigub sularaha. Üllataval kombel olen tähele pannud, et paljud teenusepakkujad justkui ei adugi, et nad raha vastu võttes ettevõtlusega tegelevad. Võib-olla on neil isegi ettevõte olemas, kuid eraklient pole veel õppinud arvet küsima ja seepärast lähevad summad vasakule.