Miks pildid ei õnnestu?

teisipäev 23. august 2016 Autor: Fotograaf Olev Mihkelmaa

Igas töös on alati eesmärgiks jõuda heale tulemusele. Paraku esineb ka fotograafi praktikas hetki, kus töö tulemus ei vasta tellija soovidele. Eks minulgi on olnud olukordi, kus valminud pildid ei lähe ühel või teisel põhjusel kokku sellega, mida klient ette kujutas. Kuigi see teema pole just meeldiv, aitab ebaõnnestumiste põhjuste avamine edaspidi neid paremini vältida.

Kõige suurem ohuallikas on liigne kiirustamine.

Tegelikult esineb mitut tüüpi kiirustamist. Esmalt liiga kiire ajagraafik, mis väljendub kõige paremini lauses "eile oli tarvis". Kiire tempo toob endaga kaasa vähese ettevalmistusaja, mis võib põhjustada mõlemapoolseid eksimusi töö planeerimisel. Näiteks on mõni toode alles tootmises ja ei jõua õigeks ajaks valmis. Kui pildistamisaeg on väga piiratud, tõuseb töötempo kõrgeks ja midagi olulist võib tähelepanuta jääda.

Kiirustamise teiseks põhjuseks on eelarve küsimused. Soodsama hinna pakkumiseks tuleb kusagilt kokku hoida ja paraku on selleks kohaks enamasti tööaeg. Miks ma neid ohutegureid juba töö algfaasis ei välista? Püüan seda alati teha, kuid hinnasurve tõttu pean mõnikord riskima. Töö planeerimine on pidev balansseerimine mõistliku ja ebamõistliku piiril, sest lahendus peab olema mõlemale poolele vastuvõetav.

Teine võimalik komistuskivi on seotud kommunikatsiooniga.

Edukas koostöö algab selgest lähteülesande püstitamisest. Kui klient annab mulle tööks vabad käed, püüan liikuda selles suunas, et need ei oleks enam nii vabad ja lähteülesanne saaks täpselt paika. Liiga üldsõnaline eesmärk loob erinevaid tõlgendamisvõimalusi, mille hulgast valides võin ebaõigele teele sattuda.

Enne suuremaid töid kohtun kliendiga, arutame läbi kõik pildistamise detailid ning vaatame üle võttekohad. Kõige paremad pildid valmivad siis, kui tellija pildistamise juures viibib ja aitab enda nägemust teostada.

Iga pildistamine vajab tellija ja fotograafi ühist panust ettevalmistusse, pildistamisse ja järeltöötlusse.