• 10+ aasatat kogemust
  • 500+ ettevõttega koostöö
  • 2100+ pildistatud projekti
  • 200+ tehtud fotokoolitust

KUTSU MIND PILDISTAMA

HELISTA VÕI KIRJUTA

+372 5341 4678

info@olev.ee

Turundusfotost

laupäev 04. jaanuar 2020
Teema: Fototurg
Autor: Fotograaf Olev Mihkelmaa

2019. aasta jooksul avaldasin lühikesi postitusi. Üks läbivatest teemadest oli turundusfoto.

Brändingu fotograafia

Milline on sinu ettevõtte bränd ja millest ta koosneb?

Kõigepealt ilmselt logo. Paljudel juhtudel võibki jutt siinkohal lõppeda. Tegelikult peaks kõigepealt rääkima ettevõtte kontseptsioonist ja äriideest, millest tuleneb visuaalne stiil. Logo on selle keskpunkt ja ettevõtte väärtuste kõige otsesem väljendus. Kõik, mis tuleb peale kaubamärgi visualiseerimist, peab sellest lähtuma - kodulehe kujundusest, esitlusslaidide ja arveblankettide kujunduseni.

Loomulikult peab stiili diktaadile alluma ka kogu fotomaterjal. Tugeva brändiga ettevõtte tunnus minu jaoks on enne pildistamist postkasti potsatav stiiliraamat või photobrief. Mulle on see kui vundament või statiiv, millele enda ideed ja kaamera toetada. Ma näen, mida mult oodatakse ja oskan sellele ehitada kogu pildistamise üksikasjad. Tean, mida pean tegema ja klient saab seda, mida ta soovib.

Kuhu jääb siis loominguvabadus? Loomingu ja vabadusega on kõik korras. Brändifotode pildistamist võib võrrelda sisekujundaja tööga. Majaidee on juba valmis, võib-olla seinadki püsti. Kujundajal tuleb vaid ruum enda ideedega täita. Jõudsid ehitada maja, sisusta see õige ja väärika mööbliga.

Fotod ongi ettevõtte sisekujundus, mis loob klientidele, töötajatele ja partneritele pildi sinu ettevõttest.

Turunduseelarvest

Iga ettevõte hoolitseb enda töötaja töövahendite eest. Turundusjuhil on oma töölaud, arvuti, mobiiltelefon ja kohvitass. Sealt edasi tekivad erinevused. Kas turundusjuhil on ka turunduseelarve? Loogiliselt võttes, peaks olema. Tegelikkuses kohtan sageli ilma eelarveta turundajaid. Isegi sellistes ettevõtetes, kelle kvartalikäibed ulatuvad miljonitesse.

Saan aru, et müük toimub sageli otsesuhtluse kaudu ja sõltub müügijuhtide professionaalsusest. Samas näeb juhatus vajadust turundusjuhi järele, kes saab endale laua, tooli ja arvuti, aga mitte eelarverida. Selline töötaja on sageli üsna hädas ja peab iga tegevuse jaoks eraldi vahendeid kauplema. Nutikas turundaja saab selliseski olukorras palju ära teha, kuigi suudaks palju enamat.

Miks see nii on? Mulle paistab turundusosakond B2B ettevõtetes sageli justkui kuskil serva peal olevat. Teda oleks vaja, kuid tööst tulenevat kasu pole lihtne mõõta. Midagi nad seal teevad, aga müügiosakond on ju see, kes raha sisse toob.

Hea juht, anna enda turundajale eelarve, et ta saaks varustada ennast kõigi vajalike töövahenditega. Eriti fotodega, mida kasutada kodulehel, sotsiaalmeedias, müügimaterjalides, trükistes ja esitlustes. Selleks vajalik kulu on ettevõtte käibega võrreldes märkamatu, kuid aitab kaasa nii müügis kui mainekujunduses.

Fototeenuse vajalikkusest

Fotograafia on iseäralik ärivaldkond. Jälgime pidevalt, mis fototurul toimub ja teeme enda kogemustest järeldusi.

Paljude ärisuundade kohta saab öelda, et nende tarbimine on kliendi jaoks vältimatu. Küsimus seisneb vaid selles, kellelt osta. Näiteks toiduainete, ehituse või logistika sektoris. Teoreetiliselt võib klient mitte süüa, mitte ehitada ja mitte kaupu liigutada. Valdavalt pole see siiski otstarbekas.

Teises äärmuses seisab loomeettevõtja, kes toodab kunsti ilu loomise eesmärgil. Maali võib alati ostmata jätta, ilma kõrvarõngaste ja Haapsalu sallita saab elada, ilma perefotodeta on võimalik hakkama saada.

Suure osa äriklientide jaoks seisab fotode tellimine prioriteetide nimekirja alumistel ridadel. Vahetu müügitegevus ja tootmine ise võtavad kogu energia, pildistamine tundub olevat välditav kulu. Alternatiivina pildistatakse ise või jäävad fotod lihtsalt tegemata. Edukas ettevõte paistab niigi toimivat, vähem edukal napib vahendeid piltide tellimiseks.

Loomulikult leidub neid ettevõtteid, kes fotode rolli turunduses ja müügis oluliseks peavad. Just nendega me koostööd teemegi, nemad näevad turundus-, referents- ja tootefotode vajadust. Samas mõtlen paljudele teistele, kes võiksid heade piltide abil veelgi edukamad olla, kuid pole seni osanud selles suunas mõelda.

Fotod - kõige tasuvam investeering

Fotod on kõige tasuvam investeering turundusse. Tegelikult pole turundus visuaalse materjalita võimalik. Isegi sõbralt saadud suulist soovitust läheb klient ettevõtte kodulehele kontrollima. Tekstist ei piisa, alati peab midagi vaadata olema. Välimeedias, veebireklaamis, kodulehel või trükises, igal pool ja alati.

Turundus kasutab kümneid eri tööriistu - veebilehed, internetireklaam, reklaamklipid, videod, välireklaam, trükised jm. Kui panna iga tegevus või investeering eraldi tabelireale ja lisada juurde hinnasilt - üks reklaam televisioonis, ühe kodulehe loomine, üks reklaamikampaania veebis ja veel sada muud tegevust ning üks korralik turundusfoto - leiame kindlasti just turundusfoto hinnasildilt kõige väiksema numbri. Aga facebooki reklaam on ju veel soodsam! Jah tõesti, aga facebookis pole fotota midagi peale hakata.

Peale selle, et foto on vältimatu turundustööriist, on ta ühe ühiku kohta kõige soodsam ja kõige tasuvam investeering. Alternatiiviks võiks olla video või digitaalne kujutis, kuid nende ühikuhinnad kujunevad peaaegu alati kõrgemaks.

Tihtipeale kulub turunduseelarvest peamine maht kõigele muule ja pildistamine jääb viimaseks tegevuseks. Ole nutikas, alusta hoopis turundusfotodest. Foto on kõige kättesaadavam, kõige soodsam ja kõige tasuvam turundustööriist.

Kui nähtav on sinu ettevõte?

Näita, mida sinu ettevõte suudab!

Avasite uue tootmisliini, saite valmis vinge kontori, lõite täiesti ainulaadse toote. Teil on äge meeskond, kus töötavad kõige paremad spetsialistid. Asjad lähevad ülesmäge, vallutate üha uusi mäetippe ja seate sihte järgmiste ületamiseks. Ettevõte lausa pakatab positiivsest energiast ja teotahtest.

Aga kas keegi teine peale siseringi teab sellest? Teisedki soovivad näha, milliste imeliste saavutustega olete oma ettevõttes hakkama saanud. Edust tahavad kõik osa saada ja ise kaasas olla.

Kuidas partnerid ja kliendid peaksid teie saavutustest teada saama? Vaatama majandusaasta aruandest kasumi- ja kasvunumbreid? Otsima tootenimistust uusi tooteid? Nägema teie saavutusi poelettidel või messipindadel? Jah, nii on ka võimalik.

Palju parem tähelepanu ootamisest, on ise julgelt tähelepanu äratada. Rääkida julgelt kõigile enda saavutustest, andekast meeskonnast ja suurepärastest toodetest kõikjal, kus vähegi võimalik - kodulehel, sotsiaalmeedias, blogides. Lisada igale uudisele ja saavutusele suurepärased fotod, mis vastavad ettevõtte üldisele kvaliteedistandardile, väärikusele ja turunduskontseptsioonile.

Aitan teid hea meelega selliste fotode loomisel ja elan suure huviga kaasa igale uuele saavutusele, mida enda tegemistest jagada soovite.

Millal on parim aeg valminud objekti pildistada?

Millal on parim aeg valminud objekti pildistada? Eks ikka kohe peale ehitustööde lõppu. Objekt alustab vananemist kohe peale viimase ehitaja lahkumist või isegi varem. Erinevat tüüpi ehitised ja elemendid vajavad õiget käsitlemist.

Kõige kiiremat reageerimist nõuab linnamööbel, eriti prügikastid, mida tuleb pildistada vahetult peale paigaldamist. Sigarettide kustutamise jäljed ilmuvad kastiservale juba mõne päevaga.

Linnamajad eeldavad samuti kiiret pildistamist, eriti hooned, mis asuvad suurte magistraalide ääres. Fassaadile ja akendele ladestuv tänavatolm muudab majad kiiresti vähem atraktiivseks.

Samas leidub palju objekte, mida tuleb pildistada alles mitu kuud peale valmimist. Hoone saab küll valmis, kuid haljastus jõuab atraktiivsesse seisu mitme kuu või isegi poole aasta pärast. Sügisel valminud objekte pildistan vahel mitu korda. Esimese külastuse teen kohe peale valmimist. Teist korda lähen pildistama järgneval suvel.

Üle üheksa kuu ei tohiks ühegi objekti pildistamisega viivitada. Paljud fassaadimaterjalid kaotavad oma esmase värskuse väga lühikese aja jooksul. Kergelt sammaldunud, paksu tolmuga kaetud või niiskuse poolt töödeldud pinnad valminud tööde esitlemiseks pole parimad visiitkaardid.

Interjööripiltide suhtes on aja mõju üsna sarnane.

Seepärast vaatame püsiklientidega iga natukese aja tagant objektide valmimise ajakava ja planeerime pildistamised pikemaks ajaks ette.

Kuidas pildistada hotelli?

Suvel võttis minuga ühendust Hotell Pärnu juht ja soovis uue kodulehe tarbeks värskeid fotosid. Enne pakkumise tegemist küsisin endalt ja ka temalt: "Kuidas pildistada hotelli?" Mina fotograafina peaksin muidugi teadma, kuidas hotelli pildistada - tuleb võtta kaamera, kohale minna ja teha võimalikult kvaliteetsed pildid. Praktikas pole lugu tegelikult nii.

Enne töö alustamist pidin leidma vastused mitmetele küsimustele:

  • Milline on hotelli turunduskontseptisoon?
  • Kes nende hotelli kõige enam külastavad?
  • Millist klientuuri nad rohkem näha soovivad?
  • Milles seisnevad hotelli peamised väärtused ja eelised?
  • Kuidas tellija fotosid kasutada soovib?

Arutlesime nende küsimuste üle päris põhjalikult ja leidsime mitmeid lähtepunkte. Praegu moodustab klientide enamuse vanem generatsioon Soomest ja mujalt, kuid lähitulevikus võib eeldada kliendiprofiili muutumist. Hotell asub kesklinnas, logistiliselt väga heas paigas, sobib pigem linnapuhkust eelistavale kliendile ja ärikliendile. Erinevalt enamikest linnahotellidest on igal toal suurepärase vaatega rõdu. Hotell on veel uuenemisprotsessis.

Kas need vastused aitasid mul kvaliteetsemaid fotosid luua? Jah, saadud info põhjal kohendasin piltide rõhuasetust vastavalt sihtrühmale ja hoidsin koguaeg meeles, kellele fotod on mõeldud. Püüdsin piltidega rõhutada kõiki hotelli tugevaid külgi ja lisada fotosid, mis neid paremini kirjeldaksid. Kokkuvõttes sai tulemus parema rõhuasetusega ja täpsem.

On suur vahe, kas fotograaf pildistab lihtsalt sise- ja välisvaateid või teab täpselt, millest fotod jutustama peavad.

Ebamugavad küsimused

Tere! Vajame fotosid kolmest tootest. Milline on hind?

Selliseid kirju saades tean, millist vastust oodatakse.

Tere! X€. Soovite?

Tegelikult ma ei taha sellist pakkumist saata ja küsin täpsustavaid küsimusi. Paraku jäävad vastused mõnikord saamata. Järelikult klient leidis teise fotograafi, kes juba pakkumise tegi.

Küsimused on ebamugavad, sest nendele tuleb vastata. Vastamine võtab aega ja mõnele küsimusele polegi nii lihtne vastust leida. Valgel taustal tootefoto pildistamiseks pole väga palju infot vaja. Mida lähemale reklaam- või turundusfotole, seda rohkem tekib küsimusi.

Kui palju pilte ühest tootest/objektist vajate? Kuidas soovite fotosid kasutada? Millise kujundusega peavad pildid kokku sobima? Millistele tehnilistele nõuetele vastama? Milline on teie brändi kontseptsioon? Kes on teie sihtgrupp?

Mõnikord pole töö tellija neile küsimustele lihtsalt mõelnud. Väikestel ettevõtetel võib-olla polegi väga selget nägemust enda turundusest, sihtgrupist ja fotode stiilist.

Ometi tahan igal võimalusel küsida. Samas püüan tunnetada, kui kaugele võin pärimisega minna ilma, et kliendi eemale peletaksin. Vastused aitavad mul paremat pakkumist koostada ja kliendil saada just sellise fotomaterjali, mida ta vajab.

Hea koostöö ja põhjalik infovahetus tagab kõige parema tulemuse.

Kas sa saaksid teha paremad pildid?

Klientide huvi mind pildistama kutsuda võib olla erinevatest asjaoludest motiveeritud. Mõnikord on neil pildid juba olemas, kuid ei vasta mingil põhjusel ootustele.

"Kas sa saaksid teha paremad pildid?" Vastamiseks pean mõistma, milles seisneb probleem. Tehniliselt ebaõnnestunud fotosid saan üsna lihtsalt parandada uute fotode pildistamisega. Pean valima õigema pildistamise aja, kasutama sobivamat valgust või teostama parema järeltöötluse.

Teisalt võib piltide ebasobivus tuleneda nende kontseptsioonist. Fotod lihtsalt ei kirjelda toodet või teenust õigel viisil. Paremate fotode saamine eeldab sel juhul suuremat koostööd ja kliendipoolset panust kogu protsessi. Peame koos arutlema mida, kellele ja miks me pildistame. Vajadusel kaasame suurema meeskonna, sh disaineri või kujundaja. Viime koos tulemuse vastavusse kõigi nõudmistega ja saamegi paremad pildid.

Kõige sagedamini pildistan üle müügi- või üürikinnisvara, tooteid ja ametiportreid.

Iga projekti puhul püüan hinnata, millisel tasemel on eelnevad pildid ja kui palju kasu võib ülepildistamine tuua. Vahel jõuan järeldusele, et 10% parema tulemuse saavutamiseks peame tegema 90% rohkem tööd. Kliendi otsustada jääb, kas ta selles valguses soovib uusi fotosid või kasutab tulemuse parandamiseks mõnd teist turundustööriista.

Milline on ideaalne fotograaf?

Fotograaf peab olema väga hea suhtleja. Mitte ainult hea vestluspartner, vaid oskuslik projektijuht, kes tahab klienti kuulata ja tema ideid edasi arendada. Samuti on vaja juhi oskuseid, eriti suurte grupipiltide ja peresessioonide pildistamisel.

Edu saavutamiseks tuleb igale päringule kiiresti reageerida ja töödega ajakavas püsida. Kõigepealt tuleb süveneda kliendi vajadustesse ja tegutseda neist lähtuvalt. Enda isiklikke huve võib arendada peale seda, kui kõigi kliendi soovidega on arvestatud ja projekt ei kaldu eesmärgist kõrvale.

Fotograaf peab oskama jutustada lugusid. Perepiltidel tuleb rääkida perelugu, ettevõtte fotodel ettevõtte lugu. Kui fotograaf teab, mida ta tahab piltidega edasi anda, saab iga foto mõtte ja sisu. Ilma selleta jääb pilt nõrgaks ja ei suuda vaatajat kõnetada.

Lugude jutustamine sõnas ja pildis on ta enda turunduse kõige tähtsam osa. Kui fotograaf oskab jutustada enda tööst ja sellega vaatajaid inspireerida, oskab ta ka teiste ideid edasi anda.

Fotograafil peavad olema tehnilised oskused ja vajalik varustus tööde teostamiseks. See on nii elementaarne, et ei tasu peaaegu mainimist. Fotograaf peab tehniliselt oma tööga hakkama saama. See on baasoskus, ilma milleta pole edu loota, kuid ainult sellest eduks ei piisa.

Milline on minu ideaalne klient?

Parima kliendi kõige tähtsam omadus on valmidus koostööks. Iga pildistamine kujutab endast koostööprojekti, mille õnnestumisesse peavad panustama mõlemad osapooled.

Leidub töid, kus läheb vaja tellija vahetut kohalolekut. Samuti pildistamisi, kus oleme õige raja juba aastatega sisse tallanud, piisab põhiliste detailide ületäpsustamisest - seegi on koostöö.

Vahel eeldavad tellijad, et fotograaf teeb kogu töö iseseisvalt. Ka nii saab töö valmis, kuid tulemus võib tellija soovidest erineda.

Mul käib alati väike jõnks selgroost läbi, kui tellija ütleb, kuidas ta mind täielikult usaldab. Loomulikult olen meelitatud, kuid ootan usalduse asemel koostööd.

Armastan kliente, kes jõuavad minuni, kuna neile meeldivad minu fotod. See on kõige parem garantii teineteise mõistmisele ja heale töötulemusele.

Igal fotograafil on veidi erinev käekiri ja viis tööle läheneda. Kui minu eelmised tööd vastavad sellele, mida klient minult ootab, võin kergesti vajaliku tulemuse saavutada.

Hea klient teab täpselt, mida ta vajab ja otsib optimaalset lahendust tulemuse saavutamiseks. Projektid võivad takerduda, kui kliendile pole selge, kui palju ja milliseid fotosid ta vajab. Parimal juhul valmib mul täpselt õige kogus pilte, mis vastavad igas mõttes kliendi ootustele.

Turundusfoto facebooki grupp

Tegime turundusfotost arutlemisest facebooki grupi, tule räägi kaasa.


Ole kursis blogipostitustega

- - -> Liitu uudiskirjaga

Kutsu mind pildistama

- - -> Helista +372 5341 4678
- - -> Kirjuta info@olev.ee

 

Loe veel: