Fototuru olukord sügis 2012

Eelmisel aastal kirjutasin olukorrast eesti fototurul nagu ta mulle paistis. Sain üsna aktiivseid vastukajasid ja kommentaare postitusele. Aasta on möödas ja heal meelel jagaksin enda mõtteid ka sellel aastal.

Kodulehed, blogid, facebook

Olen märganud, et nii mõnigi fotograaf on selle aasta sees oma kodulehte või blogi uuendanud. Üldine pilt blogimaailmas  (RSS kaudu vaadatuna) on endine - postitustesse jõuavad tehtud tööd. Tihedama töögraafikuga fotograafide jaoks pole blogimine number üks turundustegevus, kuid turul tugevamalt kanda kinnitada soovijate blogid jooksevad üsna aktiivselt. Nende hulgas, kellel niigi tööd palju, võib märgata blogi aktiivsuse vähenemsit, sest neil lihtsalt pole selleks aega.

Kui me kevadel 2011 hakkasime loetlema eesti fotograafe facebookis, siis tänaseks on nimekirjast paljud kustunud ja samas on palju tegijaid juurde lisandunud. Võiks öelda, et kadunud nimede arv on sama suur kui juurde tekkinute arv. Tänagi leidsin taas ühe nime:) Facebook on kõige lihtsam viis tekitada enda töid tutvustav lehekülg netis.

Üldine olukord aga otsingumootorite optimeerimises on üsna kesine -  kodulehti, blogisid ega facebooki lehti ei leia googeldades üles. Uued nimed facebookis jõuavad minuni facebooki kontaktide kaudu ja enamalt jaolt kampaaniate jagamise kaudu.

Tasuta kampaaniad, sooduskampaaniad

Kui eelmisel sügisel tuli facebookis tasuta fotosessioonide jagamisi uksest ja aknast, siis hetkel on seis tagasihoidlikum. Võib-olla on tegijate teadvusesse jõudnud teadmine, et tasuta loosimiste korral tuleb jälgida ka tulumaksuseaduse nõudeid (tasuta kampaaniatelt tuleb maksta ettevõtjal endal tulumaksu)?

Vähempakkumiste portaalide sooduskampaaniaid ma ikka näen, kuid tundub, et selliste portaalide kasutamise kõrghetk fotograafide seas jäi aega, kui tegemist oli uudse turunduskanaliga. Enda kogemuse põhjal võin öelda, et lühikeses perspektiivis tõi kampaania tõesti rohkem tähelepanu, kuid pikas perspektiivis pole sellisel turundustegevusel erilist mõtet. 

Pigem annab vähempakkumise portaalis kampaaniate tegemine algajale fotograafile head pildistamiskogemust ja praktikat klientidega suhtlemisel. Portfoolio täieneb tublisti ja sellest tulenevalt on edaspidi lihtsam.

Pikemas perspektiivis pole sooduskampaaniatel mõtet, sest õige klient ei vaata kõigepealt hinda. Ja vähempakkumiste portaali klient jääb ikka vähempakkumiste portaali kliendiks, st tõenäoliselt ta pöördub tagasi teenusevahendaja mitte teenusepakkuja poole.

Konkurents fototurul

Nii nagu facebookis fotolehtede tulemine ja minemine näitab, on fototurule tulijaid palju, kuid sealt lahkunuid on sama palju kui mitte isegi rohkem. Tundub, et uued tulijad üritavad turule siseneda põhitöö kõrvalt. Tegelikkuses, et konkurentsis püsida, on vaja täielikku pühendumust ja loobuda nö päevatööst.

Fototurul kehtivad samad reeglid nagu äris ikka. Selleks, et sinu äri õitsema hakkaks, on vaja 2-5 aastat kõvasti vaeva näha ja ka pärast turule sisenemise perioodi ei saa passiivseks jääda. Aktiivne tegutsemine ja turundus viivad loodetud sihile.

Samuti tuleb endale leida selge nišš, missuguses valdkonnas töötada. See võib olla perefotograafia, loodusfotograafia, arhitektuurifotograafia või kombinatsioon mitmest valdkonnast. Selge on aga see, et nii nagu muutub ajas äriidee, nii muutub ajas ka valdkond, mis suunal tegutseda. Või võib valitud valdkond arengule kitsaks jääda ja tuleb edasi liikuda.

Kõige tihedam on konkurents perefotograafia soodsamas hinnakategoorias. Algajatele fotograafidele on selles niššis näiliselt kõige lihtsam alustada. Kommiraha on kerge tulema, kuid reaalset elatist teenida pole perefotograafiaga sugugi lihtne.

Palju paremaks märkõnaks on äriklient. Erinevate äriklientidega tegelevad fotograafid, kellest avalikkus suurt midagi ei tea, sest nad lihtsalt ei vaja eduks avalikku tähelepanu. Samas on nende kliendibaas ja sissetulek stabiilne.

Teenusdisain

Minu jaoks on väga positiivne, et üha rohkem fotograafe ja fotostuudioid pöörab tähelepanu enda teenuse disainile. Teenusdisain hõlmab endas palju enamat kui kujundus, kuid hea on näha, et viimasele pööratakse suurt rõhku.

Väga populaarsed on Kristiina Disaini CD-ümbrised, näiteks

ja kinkekaardid

Ka Terje Taltsi looming on au sees:

Lisaks kaunitele CD-plaatidele ja kinkekaartidele pakuvad täna paljud fotograafid ka fotoraamatuid.

Samas saab alati suuremat rõhku panna terviklahendusele kui väikestele detaildele. Enda kogemuse põhjal võin öelda, et hea kujundaja sinu meeskonnas on kuldaväärt. Ta pakub lahenduse terve brändi tervikkujundusele sh erinevatele detailidele.

Olen märganud,

  • et fotograafi kodulehel ja blogis on erinev logo. Kujundaja parandaks sellise apsaka esimese asjana:)
  • Kodulehe ja blogi kujundus on erinev (kui mingil põhjusel need kaks asuvad erinevatel lehekülgedel).
  • Väga harva on facebooki kujundus kooskõlas kodulehe ja blogi kujundusega.
  • Kodulehe kujundus on totaalselt erinev detailide kujundusest.

Seda nimekirja võib loomulikult täiendada. Lahendus on hea kujundaja, kes parandab kõik need kitsaskohad.

Fototuru "korrastamine"

Suvel oli facebookis ja kuluaarides suureks teemaks Simon Tompeli jutt 2013. aastal toimuvast fototuru "korrastamisest". Teema tõstis kirgi, emotsioone ja diskussioone. Jutt koostatavast nimekirjast fotograafidest, kes fototeenuseid pakuvad, ja selle ettesöötmisest kontrollasutustele, oli kuum ja tuline.

Tegelikkuses kontrollib Maksu- ja Tolliamet igal aastal erinevas valdkonnas tegutsejaid. Sel aastal oli nende seas ehitussektor, majutus- ja toitlustusasutused. Järgmisel aastal kontrollitavad valdkonnad pole minu meelest veel teada. Loomulikult võib nende seas ka fotograafia olla või siis loomemajandus tervikuna. Samas on fototurg üsna marginaalne majandusharu, millele suurte jõududega peale lendamine paistab ressursi raiskamisena.

Kontrollida jõutakse ikkagi suuremaid tegijaid, kelle puhul on midagi kontrollida. Kõiki kunagi raha eest fototeenust osutanud fotokaamera omanikke nimekirja alusel või mööda facebooki tikutulega taga otsida pole lihtsalt mõtet. Kui seda siiski teha, jääb reaalne tulemus väga küsitavaks.

Turg toimib ikka omasoodu nagu igas teises valdkonnas. Alati on olemas susserdajaid, odava hinnaga pakkujaid ja mustalt tegijaid. Selle nähtusega pole mõtet teenusepakkujana võidelda, pigem tasub enda energia panustada enda oskuste arendamisse ja fototeenuse trundamisse.

Kokkuvõtvalt

Hetkel tundub mulle, et sellist võidujooksmist klientide leidmiseks nagu eelmisel aastal erinevate kampaaniate abil toimus, ei ole. Nutikamad panustavad turundusse teisiti, eelkõige teenusdisainiga. Turule tulijaid ja sealt minejaid on palju, kuid stabiilselt turul püsijaid, kelle jaoks fotograafia on põhitöö, on vähe.

Lõpetuseks soovitan lugeda Kaupo Kikkase esseed "MINA - fotograaf, ehk paradigmade muutusest fotograafi elus".

 

Fototuru analüüs sügis 2011

Sügis on käes, lehed langevad ning peale kiiret suveperioodi on aega vaadata, mis on toimunud ja teoksil fotomaastikul. Sellest võiks natuke ka kirjutada.

Blogimine

Jätkuvalt paljud fototeenuse pakkujad blogivad. Fotoblogidesse on üles jõudnud suvetegemised - pulmahooaja pildid ning välisessioonide võtted. Vaikselt on blogidesse lisandumas pilte fotosessioonidest sügislehtedes ja fotostuudios. Fotostuudio hooaeg on uut jõudu kogumas ning valmistub jõulumeeleoluks.

Peamiselt jõuavadki blogidesse pildid ning mõned tegijad lisavad ka enda mõtteid, mis pildistamise ajal on tekkinud või kuidas pildistamine möödus.

Blogimine annab jälgijatele ülevaate tehtud töödest ning kindlasti meelitab ligi ka uusi kliente.

E-maili turundus

Turundusgurud räägivad nagu ühest suust, et e-maili turundus on üks parimaid viise kliendibaasi suurendamiseks ja hoidmiseks. Eesti fototeenuste turul tegelevad e-kirjade saatmisega aga vaid väga vähesed tegijad.

Heaks näiteks on Tartu fotograaf Andres Jalak, kes on loonud video "Kuidas fotol hea välja näha?". Et tasuta videot vaadata, sisestad enda e-maili tema kodulehel olevasse tellimuskasti ja tema saadab sulle videolingi e-mailile. Olles nii andnud enda nõusoleku fotograafilt kirju saada, saad temalt juba ka järgnevaid teateid.

Tallinna fotostuudio Fotopesa on loonud enda teenuste sooduspakkumiste mailinglisti, milles edastab aeg-ajalt fotostuudio eripakkumisi.

Ise olen siiani enda infokirju saatnud kord kuus. Kui sa soovid minu infokirja saada, anna teada info@olev.ee:)

Facebook: hakka fänniks, jaga ja võida

Kliendibaasi saab kasvatada ka sotsiaalmeedias. Ise olen loonud endale konto Facebookis ja olen jälginud seal toimuvat. Facebookis on fototeenuse pakkujaid päris palju. Alati, kui olen arvanud, et loodud nimekiri on lõplik, leian taas mõne tegija, kes on endale konto juba loonud, kuid mis pole minu silmade ette veel sattunud või on loodud täiesti värske konto.

Kõige tavalistemaks fänniarvu suurendamiseks on "hakka fänniks, jaga ja võida" kampaaniad, mille auhinnaks on enamalt jaolt tasuta fotosessioon stuudios või õues. Ise pole ma sellist tegevust veel läbi viinud. Küll on aga hetkel mõned taolised käimas.

Mõned tegijad loevad enda Facebooki fännide arvu hoolega ja juhul, kui täitub kindel number, siis loosivad midagi fännide vahel välja.

Statistiliselt on kõige enam Facebookis fänne Alari Kivisaarel (nii fotohuviliste kui raadiokuulajatega kokku 6300+), seejärel Fotopesa fotostuudiol (kokku 5700+), järgneb Sven Zacek 3200+ fänniga. Enamikel lehtedel on see ikka alla 1000 fänni. Minu Facebooki lehel on hetkel 360+ fänni:)

Üldiselt jagavad fototeenuse pakkujad oma Facebooki seinal viiteid uute blogipostituste kohta ja lisavad pilte fotogaleriidesse tehtud töödest.

Tasuta stuudiosse

Üheks võimaluseks on muidugi ka kohe midagi täiesti tasuta pakkuda. Näiteks Andres Jalak kutsub kõiki värskeid lapsevanemaid kuni 30. päevase beebiga stuudiosse pildistama oktoobrikuu lõpuni. Andes ühe pildi täiesti tasuta ära, on suureks võimaluseks, et samast fotosessioonist tellitakse lisapilte või juba pildistamise kogemuse võrra rikkamad lapsevanemad tulevad üsna pea uuesti võsukesega pildistama ja seda juba hinnakirja alusel.

Sooduspakkumiste laine

Erinevaid kanaleid, kus olla esindatud on mitmeid: enda koduleht, sotsiaalmeedia, blogi. Ja neis kõigis on võimalus erinevaid sooduskampaaniaid teha:)

Stuudiohooaeg on elavam ikka siis, kui õues on külm ja pime. Et ka suvel kliente fotostuudiosse meelitada, tuli juunis Harrieti Stuudio välja pakkumisega: jaanipäevani 60 min stuudiosessioon 30 min stuudiosessiooni hinnaga! Et stuudio hapukurgihooaega üle elada, siis pikendas ta seda pakkumist suve lõpuni ning augustikuus oli võimalus sama hinnaga broneerida aeg ka veel septembrikuusse nagu teatab Harrieti Stuudio Facebooki lehekülg.

Ka on Marge Reinvart teinud stuudiopildistamise suvekampaania ja kutsub ka hetkel stuudiosse - oktoobrikuus on soodushind. Samuti kutsus Fotogeen augustikuus 60. minutilisele fotosssioonile hinnakirjast poole soodsama hinnaga enda Facebooki lehel.

Muidugi oli kooliminejatele ka erinevaid sooduspakkumisi, nt SeeSee Stuudio, KSX Studio ja Marge Reinvarti poolt.

Suvel olid aktuaalsed erinevad sooduspakkumised väljas pildistamiseks, nt Marge Reinvarti augustikuu soodushind välisessioonile. KSX Stuudio soodushind oli üleval Facebooki seinal. Ka pakkus suve lõpuni soodukat Mari Pukk.

Nüüd, kui sügis käes, siis miks mitte meelitada sügislehtedesse pildistama väga soodsa hinnaga, nt TomStudio soodukas ja 16. oktoobrini kestab Marge Reinvarti sügiskampaania. Marisfoto.com fännklubi annab Facebookis ühe välisessiooni aga päris tasuta jagajate vahel ära ning teistele pakub miinus 25%-lise hinnaga. Ka KSX Studio kuulutab enda Facebooki lehel, et septembri lõpuni oli välisessioon soodushinnaga.

Kui oled päris fotograafitee alguses, siis on klientide leidmiseks hea sooduskampaaniaga alustada nagu Sigrid Proosvelt. Avamiskuul tegi soodustust ka Studio Flashback.

Aga soodustust saab teha ka enne pikemat puhkust - Egerta Mändmets.

Happy Hour

Loomulikult on kõige magusamad pildistamise ajad klientide jaoks alati peale tööpäeva algusega kell 17 ja 18 ning nädalavahetustel. Et täita stuudio tühiaegu on nii Fotopesa kui Harrieti Stuudio välja tulnud kampaaniaga Happy Hour, mil pildistamine on soodushinnaga.

Vähempakkumiste portaalid

Cherry.ee turule tulekuga sai uueks huvitavaks kanaliks just see vähempakkumiste portaal. Ka tekkis tema kõrvale teisi sarnaseid. Selle aasta alguses tegin ka ise Cherry.ee-s kaks sooduskampaaniat - ühe Pärnus ja teise Tallinnas. Müügi poolest olid kampaaniad väga edukad - väiksel Pärnu turul leidus 44 voucheri ostjat ja Tallinnas koguni 153. Kokku ca 200 tundi pildistamist!

Kindlasti on vähempakkumiste portaal heaks väljundiks äsja turule tulnutele nagu näiteks KSX Studio (120 voucherit) või Studio Flashback (239 voucherit). Ka fotonäituse jaoks sobiva materjali leidmisel võib ehk abi olla: Martin Saar (92 voucherit).

Ka on Cherry.ee-s teised pakkujad enda teenust müünud: DLion (24 voucherit), Kerli Sosi (20 voucherit), FL  Stuudio (25 voucherit), Fotograatsia (290 voucherit), Jaanus Ree (1 voucher), Kertin Vasser (32 voucherit), Silver Raidla (189 voucherit), fotostuudio Akriibia (65 voucherit), Omastuudio (355 voucherit), Doominofoto (255 voucherit).

Kuid kas kasutada kõikvõimalikke vähempakkumiste portaalide olemasolu nagu seda on Must Kõu teinud, ei oska ma öelda: Cherry.ee (52 voucherit), Chilli.ee (9 voucherit), Seller.ee (34 voucherit), Niihea.ee (2 voucherit), Vopsti.ee (0 voucherit). Lisaks pildistamisele on nad pakkunud ka fotode taastamise teenust portaalis Headiil.ee, kuid kaup ei ole läinud õnneks - tulemuseks on 0 voucherit.

Tegelikult on vähempakkumiste portaalis kampaania tegemine tõeliselt kallis ettevõtmine, mille kasutegur on natuke suhteline. Kindlasti teenib hea kasumi portaal ise, kes soodustusega fotosessiooni hinnast päris suure ampsu endale saab.

Enda vähempakkumise portaali kampaaniate näitel saan öelda, et fotograafile jääb suur töörõõm, mis väljendub masstootmises. Proovisin ära, 8-9 tunniajalist fotosessiooni päevas on täiesti tehtav. Piltide tehniline kvaliteet sellest oluliselt ei lange. Emotsionaalne tase jääb paraku väiksemaks. Kui pere käib kord aastas fotostuudios, pole selline konveierile astumine parim valik. Hind on muidugi soodne, kuid see paistab piltidelt välja.

Kindlasti ei sobi vouchereid müüvad portaalid käibe tekitamiseks, vaid võimaldavad teistsugusel viisil reklaami osta. Mina suurendasin selle abil kliendibaasi ja pildipanka ning üldist tuntust. Samas pole asi kaugeltki nii roosiline, kui ettevõtjale mõeldud reklaamtekstidest lugeda võib. Ja teades, missugune rahaline osa ettevõtjale sellest kampaaniast endale kätte jääb, pole ma tahtnud kordagi ise ühtegi vähempakkumise portaali voucherit osta:)

Kas soodustused ongi peamine tee turuosa võitmiseks?

Tundub, et eraklientide võitmiseks käib tihe rebimine. Enda turuosa kasvatamine ja säilitamine on aktuaalne nii uutel turule tulijatel kui ka vanadel tegijatel. Kõikvõimalikud kanalid kubisevad sooduspakkumistest - nii fototeenuse pakkujate kodulehed, blogid kui Facebooki seinad. Käimas on üldine soodustuste laine, mis mõjutab tugevalt fototurul toimuvat.

Kuigi on räägitud, et algajate piltnike madalam hinnatase kogenud tegijate elu eriti ei mõjuta, paistab reaalsus teistsugune. Neid suuri kalu, kelle tööd odavpakkumised ei mõjutaks, on vähe. See väike tippfotograafide seltskond töötab peamiselt äriklientidega ja ei pea eraklientuuri turuosaga nii palju arvestama.

Kogu selle soodustuste, jagamiskampaaniate ja püsiallahindluste tulevärgi tulemuseks on hindade tugev langus omahinnast madalamale tasemele. Kui piltnik pakub 50% allahindlust ja seda pakuvad ka teised, jääb erakliendile mulje, et fototeenuse tegelik hind ongi selline. Paraku ei vasta see tõele.

Odava fototeenuse tulem

Kuidas siis mõned pildistajad saavad odavat hinda pakkuda ja teised mitte. Nõks peitub selles, et odavpakkujatele pole pildistamine tavaliselt see, mis leiva lauale toob. Põhisissetuleku saavad nad mujalt ja teenivad pildistadas kommiraha juurde. Kes saavad odavat teenust pakkuda, pole igapäevaselt fotograafid. Eraldi kategooriaks paistavad olevat noored naised, kes on lastega kodus ja tahavad vahelduseks midagi muud teha.

Ainult pildistamisest elatuvatel väikeettevõtjatel pole võimalik soodushindadega konkureerida, sest need jäävad tugevalt alla fototeenuse omahinna. Fototeenus lihtsalt on üks kallimaid teenuseliike, kuna omahind on kõrge. Fotograafide sissetulekud ei erine mis iganes teise teenusepakkuja omast.

Soodsast hinnast ei võida peaaegu mitte keegi. Ei võida need fotograafid, kes odavat fototeenust pakuvad ega ka need, kes hinnamängudega kaasa ei lähe. Ei võida hobifotograafid ega ka tegevfotograafid. Ja ei võida ka kliendid. Soodsam hind tuleb sageli kvaliteedi arvelt. Edu kuulub neile, kes oma isikubrändiga teistest kõrgemal seisavad ja oma hea maine toel väärilist tasu küsivad.

Täna toimuval fototuru sooduspakkumiste lainel on kindlasti pikaajalisem mõju. Ilmselt tõusevad eraklientuuri sektoris hobipiltnikud rohkem esile ja kutselisi tegijaid jääb vähemaks. Need, kes hindavad tõelist fotokvaliteeti, oskavad leida sobiva stiiliga tipptegija, kes alati kvaliteetset fototeenust pakub.

Kokkuvõte

Fototurul pakuvad fototeenuse pakkujad prahti, kvaliteeti ja tippkvaliteeti. Nii on see alati olnud ja arvatavasti jääb ka edaspidi. Küll on aga praeguse aja trend, et noori algajaid fototurule sisenejaid on enam, kui kümme aastat tagasi. Paistab, et tegijaid on rohkelt, kelle seast klient saab enda valiku teha.

Fototurg on hetkel hinnatundlik. Palju on kliente, kes näiteks pulmapaketi valikul lähtuvad 10. eurosest hinnavõidust ja suudiopaketi puhul ka 2. eurosest hinnavahest. 

Tegijad avaldavad erinevaid sooduspakkumisi nii enda kodulehel, blogis kui ka sotsiaalmeedias, et kliente enda poole võita. Ka on popid vähempakkumiste portaalid.

Kuhu fototurg edasi liigub, sellest saan rääkida tulevikus. Jälgin põnevusega.


Kommenteerib fotograaf Andres Jalak

Fototuru kohta võib vist julgelt väita, et see on küllastunud turg, fotograafe pakkumisega stiilis "50€ eest 30 originaalfaili plaadile" on terve ilm täis ja sellise ärimudeliga rikkaks saada on keeruline. Rohkema raha teenimiseks selle skeemiga on praktikas 2 võimalust: 1) too pildistamise hind alla ja teeninda rohkem kliente või 2) tee palju-palju paremaid pilte, saa kuulsaks ja tõsta siis hinda (ära unusta, et kvaliteedi hindajateks on kliendid, kelle silm fotode hindamiseks ei pruugi olla sama, mis Sinul. Ja ikkagi võistled sa odavpakkujate kõrval).

Artiklis on mainitud, et odavpakkumisi saavad teha ainult need, kellele pildistamisega leib lauale ei tule. Tahaks siinkohal tuua välja veel ühe võimaluse, kuidas "odavpakkumisega" konkurentsis püsida ja leib lauale tuua - tuleb  pakkuda pildistamisele lisaväärtusi.

Lisaväärtused on paberpildid, fotokapad, fotolõuendid, eriviimistlusega ja raamitud pildid. Nendega on võimalik fotograafil teenida märkmisväärset lisa, samas võib pildistamise üldhinna jätta "konkurentsivõimeliseks".

Mina olen jõudnud punkti, kus pildistamine on fotostuudio sissetulekutest umbes 35%, ülejäänu on lisapiltide müük, fotokapad, fotolõuendid ja eritööd. Praktiliselt iga klient tellib pildistamispaketile lisaks VÄHEMALT sama suure summa ulatuses lisapilte, enamasti rohkemgi. Et selline lisade müümine toimida saaks, valmistasin koos programmeerijaga oma stuudio tarbeks tellimiskeskkonna - www.pildipood.ee. Praeguseks kasutab seda programmi lisaks minule juba üle 40 fotograafi üle Eesti, kes selle vahendusel oma pilditellimusi klientide käest vastu võtavad. Ja selline ärimudel töötab. Palju paremini kui "30 pilti plaadile ja head aega..."

Pildipood.ee on tasuta kasutamiseks, küsi endale kasutaja: ajalak@gmail.com.

Kui soovid teemat omalt poolt kommenteerida, kirjuta info@olev.ee.