Fototuru olukord sügis 2012

Eelmisel aastal kirjutasin olukorrast eesti fototurul nagu ta mulle paistis. Sain üsna aktiivseid vastukajasid ja kommentaare postitusele. Aasta on möödas ja heal meelel jagaksin enda mõtteid ka sellel aastal.

Kodulehed, blogid, facebook

Olen märganud, et nii mõnigi fotograaf on selle aasta sees oma kodulehte või blogi uuendanud. Üldine pilt blogimaailmas  (RSS kaudu vaadatuna) on endine - postitustesse jõuavad tehtud tööd. Tihedama töögraafikuga fotograafide jaoks pole blogimine number üks turundustegevus, kuid turul tugevamalt kanda kinnitada soovijate blogid jooksevad üsna aktiivselt. Nende hulgas, kellel niigi tööd palju, võib märgata blogi aktiivsuse vähenemsit, sest neil lihtsalt pole selleks aega.

Kui me kevadel 2011 hakkasime loetlema eesti fotograafe facebookis, siis tänaseks on nimekirjast paljud kustunud ja samas on palju tegijaid juurde lisandunud. Võiks öelda, et kadunud nimede arv on sama suur kui juurde tekkinute arv. Tänagi leidsin taas ühe nime:) Facebook on kõige lihtsam viis tekitada enda töid tutvustav lehekülg netis.

Üldine olukord aga otsingumootorite optimeerimises on üsna kesine -  kodulehti, blogisid ega facebooki lehti ei leia googeldades üles. Uued nimed facebookis jõuavad minuni facebooki kontaktide kaudu ja enamalt jaolt kampaaniate jagamise kaudu.

Tasuta kampaaniad, sooduskampaaniad

Kui eelmisel sügisel tuli facebookis tasuta fotosessioonide jagamisi uksest ja aknast, siis hetkel on seis tagasihoidlikum. Võib-olla on tegijate teadvusesse jõudnud teadmine, et tasuta loosimiste korral tuleb jälgida ka tulumaksuseaduse nõudeid (tasuta kampaaniatelt tuleb maksta ettevõtjal endal tulumaksu)?

Vähempakkumiste portaalide sooduskampaaniaid ma ikka näen, kuid tundub, et selliste portaalide kasutamise kõrghetk fotograafide seas jäi aega, kui tegemist oli uudse turunduskanaliga. Enda kogemuse põhjal võin öelda, et lühikeses perspektiivis tõi kampaania tõesti rohkem tähelepanu, kuid pikas perspektiivis pole sellisel turundustegevusel erilist mõtet. 

Pigem annab vähempakkumise portaalis kampaaniate tegemine algajale fotograafile head pildistamiskogemust ja praktikat klientidega suhtlemisel. Portfoolio täieneb tublisti ja sellest tulenevalt on edaspidi lihtsam.

Pikemas perspektiivis pole sooduskampaaniatel mõtet, sest õige klient ei vaata kõigepealt hinda. Ja vähempakkumiste portaali klient jääb ikka vähempakkumiste portaali kliendiks, st tõenäoliselt ta pöördub tagasi teenusevahendaja mitte teenusepakkuja poole.

Konkurents fototurul

Nii nagu facebookis fotolehtede tulemine ja minemine näitab, on fototurule tulijaid palju, kuid sealt lahkunuid on sama palju kui mitte isegi rohkem. Tundub, et uued tulijad üritavad turule siseneda põhitöö kõrvalt. Tegelikkuses, et konkurentsis püsida, on vaja täielikku pühendumust ja loobuda nö päevatööst.

Fototurul kehtivad samad reeglid nagu äris ikka. Selleks, et sinu äri õitsema hakkaks, on vaja 2-5 aastat kõvasti vaeva näha ja ka pärast turule sisenemise perioodi ei saa passiivseks jääda. Aktiivne tegutsemine ja turundus viivad loodetud sihile.

Samuti tuleb endale leida selge nišš, missuguses valdkonnas töötada. See võib olla perefotograafia, loodusfotograafia, arhitektuurifotograafia või kombinatsioon mitmest valdkonnast. Selge on aga see, et nii nagu muutub ajas äriidee, nii muutub ajas ka valdkond, mis suunal tegutseda. Või võib valitud valdkond arengule kitsaks jääda ja tuleb edasi liikuda.

Kõige tihedam on konkurents perefotograafia soodsamas hinnakategoorias. Algajatele fotograafidele on selles niššis näiliselt kõige lihtsam alustada. Kommiraha on kerge tulema, kuid reaalset elatist teenida pole perefotograafiaga sugugi lihtne.

Palju paremaks märkõnaks on äriklient. Erinevate äriklientidega tegelevad fotograafid, kellest avalikkus suurt midagi ei tea, sest nad lihtsalt ei vaja eduks avalikku tähelepanu. Samas on nende kliendibaas ja sissetulek stabiilne.

Teenusdisain

Minu jaoks on väga positiivne, et üha rohkem fotograafe ja fotostuudioid pöörab tähelepanu enda teenuse disainile. Teenusdisain hõlmab endas palju enamat kui kujundus, kuid hea on näha, et viimasele pööratakse suurt rõhku.

Väga populaarsed on Kristiina Disaini CD-ümbrised, näiteks

ja kinkekaardid

Ka Terje Taltsi looming on au sees:

Lisaks kaunitele CD-plaatidele ja kinkekaartidele pakuvad täna paljud fotograafid ka fotoraamatuid.

Samas saab alati suuremat rõhku panna terviklahendusele kui väikestele detaildele. Enda kogemuse põhjal võin öelda, et hea kujundaja sinu meeskonnas on kuldaväärt. Ta pakub lahenduse terve brändi tervikkujundusele sh erinevatele detailidele.

Olen märganud,

  • et fotograafi kodulehel ja blogis on erinev logo. Kujundaja parandaks sellise apsaka esimese asjana:)
  • Kodulehe ja blogi kujundus on erinev (kui mingil põhjusel need kaks asuvad erinevatel lehekülgedel).
  • Väga harva on facebooki kujundus kooskõlas kodulehe ja blogi kujundusega.
  • Kodulehe kujundus on totaalselt erinev detailide kujundusest.

Seda nimekirja võib loomulikult täiendada. Lahendus on hea kujundaja, kes parandab kõik need kitsaskohad.

Fototuru "korrastamine"

Suvel oli facebookis ja kuluaarides suureks teemaks Simon Tompeli jutt 2013. aastal toimuvast fototuru "korrastamisest". Teema tõstis kirgi, emotsioone ja diskussioone. Jutt koostatavast nimekirjast fotograafidest, kes fototeenuseid pakuvad, ja selle ettesöötmisest kontrollasutustele, oli kuum ja tuline.

Tegelikkuses kontrollib Maksu- ja Tolliamet igal aastal erinevas valdkonnas tegutsejaid. Sel aastal oli nende seas ehitussektor, majutus- ja toitlustusasutused. Järgmisel aastal kontrollitavad valdkonnad pole minu meelest veel teada. Loomulikult võib nende seas ka fotograafia olla või siis loomemajandus tervikuna. Samas on fototurg üsna marginaalne majandusharu, millele suurte jõududega peale lendamine paistab ressursi raiskamisena.

Kontrollida jõutakse ikkagi suuremaid tegijaid, kelle puhul on midagi kontrollida. Kõiki kunagi raha eest fototeenust osutanud fotokaamera omanikke nimekirja alusel või mööda facebooki tikutulega taga otsida pole lihtsalt mõtet. Kui seda siiski teha, jääb reaalne tulemus väga küsitavaks.

Turg toimib ikka omasoodu nagu igas teises valdkonnas. Alati on olemas susserdajaid, odava hinnaga pakkujaid ja mustalt tegijaid. Selle nähtusega pole mõtet teenusepakkujana võidelda, pigem tasub enda energia panustada enda oskuste arendamisse ja fototeenuse trundamisse.

Kokkuvõtvalt

Hetkel tundub mulle, et sellist võidujooksmist klientide leidmiseks nagu eelmisel aastal erinevate kampaaniate abil toimus, ei ole. Nutikamad panustavad turundusse teisiti, eelkõige teenusdisainiga. Turule tulijaid ja sealt minejaid on palju, kuid stabiilselt turul püsijaid, kelle jaoks fotograafia on põhitöö, on vähe.

Lõpetuseks soovitan lugeda Kaupo Kikkase esseed "MINA - fotograaf, ehk paradigmade muutusest fotograafi elus".