Kas fotograafile peaks tema töö eest tasuma?

Minu poole on pöördutud huvitavate fototöö projektidega, kuid kahjuks olen pidanud neist ära ütlema, kuna töötasu pole nende eest ette nähtud. Kuivõrd on fotograafi töö väärt tasustamist?

Et saada omal alal profitasemele, tuleb õppimisele ja enesearendamisele pühendada rohkelt tunde. Suurepärane klaverimängija veedab enamuse oma lapsepõlvest klaveri taga, tipptasemel baleriin veedab loendamatuid treeningtunde peegli ees, kõrgtasemel tootedisainer veedab unetuid öid laua taga skitseerides. Nii on ka profifotograaf pühendanud sadu ja sadu tunde aina pildistades ja pildistades.

Fotograaf õpib tundma ilmastiku- ja valgusolusid loodust jälgides, stuudiovalguse seadmist, kadreerimist, kompositsiooni, inimestega suhtlemise saladusi. Lisaks fotokaamera tundmaõppimisele pühendab ta väga palju aega arvuti taga fotosid töödeldes ja erinevaid fototöötlusprogramme tundma õppides.

Kas tead, kui palju kulub fotograafil aega järeltöötlusele? Et ühte head fotot saada, tuleb teha nii mõnedki klõpsud, millest saab teha parima valiku. Järeltöötlusele kulub topelt sama palju aega, kui pildistamisele endale.

Keegi ütles, et kui sa sellist hinda oma fototöö eest küsid, siis saad sa küll endale euroopa keskmist palka maksta! Fotokauge inimene ei tea, et foto omahind kujuneb paljudest erinevatest teguritest.

Foto omahinna baasarvutusel tuleb lähtuda fototehnika maksumusest, selle amortisatsioonist, pildistamisele kulunud ajast, transpordikulust, järeltöötluse ajast. Lisaks on tegevfotograafil kulud kontoritehnikale - nii arvutile, printerile kui kontoritarvetele. Kui fotod salvestada plaadile ja saata kliendile, siis sisaldab omahind ka DVD- ja postikulu, fotode väljaprintide puhul ka fotolaborikulu.

Vaid  osa fotograafi töötunnist läheb otseselt fotograafi palgafondi, et teha väljamakse palga näol. Kes kunagi on tegelenud ettevõtlusega teab, et firma palgaarvestusel tuleb riigile tasuda ka sotsiaalmaks, töötuskindlustusmaks, pensionimaks ja tulumaks.

Olen muidugi teinud fotoalal ka vabatahtlikku tööd, kuid selles on alati minu enda huvid mängus olnud. Näiteks hetkel panustan enda piltidega kodulehe matsalu.net tegevusse, kuna olen Matsalu kandist pärit ja soovin tutvustada, kui kaunis Matsalu on. Ka olen panustanud oma aega mõnda teisse huviäratavasse projekti just niipalju, kui selleks tol hetkel aega ja võimalusi on.

Kui tegemist on kellegi enda eraprojektiga, mis pakub vaid temale endale huvi ja ta ootab mind kaasa lööma selles, siis teen seda heal meelel, kuid kokkulepitud tasu eest.

Kuidas sulle meeldiks, kui keegi sulle ütleks: "Tee tööd, kuid palka mul sulle selle eest maksta pole!"?

 

Kuidas saada fotograafiks

Minu postkasti jõudis ühe neiu kiri. Tema küsimuseks oli: "Kuidas saada fotograafiks ja kas selleks peab kindlasti kooli minema?". Samas oli ta kunstikooli sissesaamise osas kahtleval seisukohal. Kindlasti on veel neid noori, kes samale küsimusele vastust otsivad. Minu vastus oli järgmine:

Koolimineku mõte pole iseenesest halb. Samas ma ei arva, et see on hädavajalik. Paljud tippfotograafid pole kunagi fotograafiat õppinud. Heaks näiteks on Alari Kivisaar, kes alustas pildistamist mõned aastad tagasi ja on sellega väga kaugele jõudnud. Ja vanakooli fotograafidest näiteks vanameister Kalju Suur, kes praeguseks rohkem fotoraamatuid välja andund, kui ükski teine eesti fotograaf. Peamine on enda tahtmine ja püsivus. Ise õppides läheb ehk veidi kauem aega, aga tulemus on sama.

Alustuseks soovitan sulle mõnda algkursust, näiteks Fotoluksis või FAK-is. Kui sul on võimalik regulaarselt kusagil kohal käia, on hea valik Nõmme Noortemaja Fotoklubi - Arne Kiini juhendamise alt on mitu põlvkonda fotograafe läbi käinud. Sealne põhisuund on mustvalge foto ja käsitsi ilmutamine. Samas ongi see parim viis asja olemuseni jõuda.

Lisaks kunstikoolidele on valikus ka Tallinna Polütehnikum (endine Tallinna Sidekool), kus ise Rain Tiruli käe all õppisin. Seal on peatähelepanu tehnilistel teadmistel ja vähem kunstilisel poolel. Tehnilised teadmised on kunstilisele poolele vundamendiks.

Kui oled kaamera tööpõhimõtte endale selgeks teinud, on kõige tähtsam pildistada, pildistada ja pildistada. Lihtsalt päästikule vajutada on lihtne, kuid kasu on sellest siis, kui sa enda tegevust mõtestad. Vaata alati pildistamisolusid ja mõtle, kuidas fotokaamerat seadistada, et saada soovitud tulemus. Alles siis pildista ja vajadusel tee vigade parandusi. Parim õpetaja on praktika.